A PIAAC az első olyan nemzetközi mérés, amely a felnőtt lakosság munkavégzés során használt készségeit és kompetenciáit, valamint ezek oktatásban és foglalkoztatásban való megszerzésének vagy elvesztésének körülményeit egyaránt vizsgálja. Eredményei alapján lehetővé válik az oktatásra, a szak- és felnőttképzésre, valamint a foglalkoztatásra irányuló szakpolitikák megfelelő tervezése.

Ezen stratégiai célok elérését támogatva, Magyarország csatlakozott a nemzetközi kutatások élvonalába tartozó, a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezetnek (OECD) a felnőttek kompetenciái mérésére kidolgozott programjához (Programme for the International Assessment of Adult Competencies – PIAAC). Jelen projekt célja, hogy uniós forrással támogassa a hazai PIAAC felmérést, az arra épülő kutatásokat, az eredmények hazai, illetve nemzetközi publikálását, valamint új, kompetencia alapú képzési programok kifejlesztését.

A mérés módszertani megalapozását, csakúgy, mint a jól ismert PISA vizsgálatokét, az OECD biztosítja. A hazai megvalósítás a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal (NSZFH) vezetésével, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) és a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) közreműködésével konzorciumi keretek között zajlik.

Részvétel az OECD felnőttek képesség- és kompetenciamérése programjában (PIAAC)

Hírek

Érdekességek

A PIAAC a legnagyobb nemzetközi kutatás, amit valaha a felnőttek készségeiről készítettek.
A világon már 38 országból több mint 251 ezer felnőtt vett részt a PIAAC-ban.
A PIAAC nemzetközi összehasonlításban is megmutatja a magyar felnőtt lakosság készségeit, oktatással, képzéssel kapcsolatos tapasztalatait.
A PIAAC első alkalommal tud információkat szolgáltatni arról, hogy a felnőttek hogyan oldanak meg problémákat a mindennapi életük során technológiai környezetben, pl.: e-mailezésben, internetezésben.
Az ismétlődő PIAAC mérés révén megismerhetjük, milyen változások következnek be a felnőtt lakosság készségeiben, oktatással, képzéssel kapcsolatos tapasztalataiban az évek múlásával.
A PIAAC megmutatja, mennyire tudják a felnőttek hasznosítani az iskolai és egyéb képzéseket, amelyekben részesültek.
Azok a felnőttek, akiknek a szövegértése jobb, az élet számos más területén is jobb helyzetben vannak.
A szövegértésben a legmagasabb két szintet elérők az alacsony és legalacsonyabb pontszámú sávokban szereplőkhöz képest több, mint kétszer akkora eséllyel rendelkeznek állással, magasabb jövedelműek, vannak jó egészségi állapotban vagy vesznek részt önkéntes tevékenységben.