2022. szeptember 1-jén indult Magyarországon a PIAAC (Programme for the International Assessment of Adult Competencies – Nemzetközi Felnőtt Képesség- és Kompetenciamérési Program) felmérés második ciklusának adatfelvétele. Ebből az alkalomból került sor 2022. szeptember 7-én a GINOP-6.2.1-VEKOP-15-2015-00001 azonosító számú „Részvétel az OECD Felnőttek Képesség- és Kompetenciamérése Programjában (PIAAC)” elnevezésű kiemelt projekt „PIAAC felmérés Magyarországon” című rendezvényére a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatalban. A sajtónyilvános rendezvényen a PIAAC felmérés szerepét és céljait, valamint az induló adatfelvételi időszakkal kapcsolatos tudnivalókat bemutató előadások hangzottak el.
Az esemény résztvevőit Dr. György László, a Kulturális és Innovációs Minisztérium innovációért és felsőoktatásért felelős államtitkára köszöntötte, aki elmondta, hogy a projekt a tudásalapú társadalom megteremtésének céljához illeszkedik. Segít megismerni a munkavállalók képességeit, ezáltal célzottabb képzések, szakképzés és felsőoktatás kialakítását teszi lehetővé a program.
A rendezvényt Csontos Dávid, a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal általános és projektirányitási elnökhelyettese nyitotta meg. Elsőként dr. Jánszky Ágnes, a Pénzügyminisztérium Európai Uniós Stratégiai Főosztályának főosztályvezetője mutatta be az OECD szerepét és a PIAAC felmérés jelentőségét Magyarország számára, majd Zoltán Katalin, a PIAAC irányítótestületének társelnökének beszámolója következett a PIAAC felmérés jövőbeli fejlesztésével kapcsolatos tervekről. Bari Dóra, a projekt szakmai vezetője a PIAAC megvalósítóit, a felmérés felépítését, valamint Magyarországnak az előző ciklusban elért eredményeit ismertette, Janák Katalin, a Központi Statisztikai Hivatal Életminőség-statisztikai Főosztályának főosztályvezetője pedig a most indult adatfelvételi időszakkal kapcsolatos tudnivalókról, többek között a mintaválasztásról és a terepmunka folyamatáról tartott előadást.
A felmérést Magyarországon a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal, a Pénzügyminisztérium és a Központi Statisztikai Hivatal konzorciumi együttműködésben valósítja meg. Magyarország 2016 és 2021 között a kutatás első ciklusában is részt vett. A PIAAC felmérés második ciklusában több mint 30 ország vesz részt. A reprezentatív felmérés során statisztikai módszerekkel véletlenszerűen kiválasztott 16 és 65 év közötti felnőtteket keresnek meg, akik először egy demográfiai háttérrel, tanulmányokkal, foglalkoztatottsággal, a hétköznapokban és a munkájuk során használt készségeikkel kapcsolatos kérdőívet töltenek ki, majd az olvasási és számolási készséget, illetve az adaptív problémamegoldást vizsgáló, életszerű feladatokat oldanak meg tableten. A felmérésben való részvétel önkéntes, a résztvevők személyét nem lehet azonosítani, a megadott információkat pedig kizárólag statisztikai és kutatási célokra használják fel. A felmérés második ciklusának eredményeit várhatóan 2024 végén hozzák nyilvánosságra.
- Sajtóközlemény letöltése
- Az OECD és a PIAAC jelentősége Magyarország számára – dr. Jánszky Ágnes előadása
- Milyen jövőt szánunk a PIAAC-nak? Fejlesztési irányok a mérés kapcsán – Zoltán Katalin előadása
- Részvétel az OECD Felnőttek Képesség- és Kompetenciamérése Programjában – Bari Dóra előadása
- A PIAAC mérés terepmunkája Magyarországon – Janák Katalin előadása
Honlapunk Eredmények fülén letölthetők a PIAAC felmérés magyarországi eredményeit bemutató elemzések.
Magyarország első alkalommal vett részt a Nemzetközi Felnőtt Képesség- és Kompetenciamérési Programban (PIAAC), amelyben 39 országban 245 ezer ember szövegértési, számolási és problémamegoldó készségét mérték fel; a pénteken sajtótájékoztatón, Budapesten ismertetett felmérésből kiderült, hogy a magyar felnőtt lakosság számolási készsége meghaladja az OECD országok átlagát.
Gion Gábor, a Pénzügyminisztérium (PM) pénzügyekért felelős államtitkára elmondta, a kompetenciamérés segít a kormánynak és azon belül az egyes szakpolitikáknak meghatározni a lakosság készségeinek és képességeinek fejlesztési irányait. Mindez fontos a munkaerőpiac szempontjából, mert ma már az adott ágazatok által elvárt kompetenciákkal rendelkező munkavállalókra van szükség - tette hozzá. Maruzsa Zoltán, az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) közneveléséért felelős államtitkára közölte, a PIAAC felmérés és azon belül főként a számolási készségek mérése visszaigazolta, hogy a magyar oktatási rendszer eredményesen működik.
Pölöskei Gáborné, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) szakképzésért és felnőttképzéséért felelős helyettes államtitkára is megerősítette, hogy a gazdaság folyamatos növekedéséhez minőségi munkaerőre van szükség. A minisztérium a gazdaság szereplőinek visszajelzései alapján határozta meg, hogy a munkáltatók milyen készségeket és képességeket várnak el a dolgozóktól, az így felállított tíz pontból álló lista tartalmazza egyebek mellett a problémamegoldást, az együttműködést, a kreativitást, az innovációt és a digitális kompetenciát is - mondta. Hozzátette: mindezeknek, valamint az ipar 4.0 stratégia figyelembevételével alakították ki a szakképzés átalakításáról szóló törvényjavaslatot, amelynek az általános vitája már véget ért.
Pölöskei Gáborné kiemelte, az ITM a szakképzés és a felnőttképzés kialakításánál is egy rugalmas rendszer kiépítésére törekszik. Ezt szolgálja, hogy a korábbi 759 szakma helyett, amelyeket az Országos Képzési Jegyzék tartalmazott, 174 alapszakmát határoztak meg.
Felhívta a figyelmet, hogy a felnőttek két alapszakmát az iskolarendszerben továbbra is ingyenesen szerezhetnek.
William Thorn, az OECD vezető elemzője elmondta, hogy a PIAAC felmérésben a kérdőívek szövegértési, számolási feladatokat tartalmaztak, illetve a problémamegoldást vizsgálták számítógépes környezetben. Arra voltak kíváncsiak, hogy az egyes készségeket a válaszadók mennyire tudják a mindennapi életben használni. Példaként az adóbevallás szövegének értelmezését és koncertjegy online vásárlását említette. A vezető elemző közölte, a szövegértési és a számolási készséget vizsgáló feladatokban egyaránt Japán érte el a legmagasabb pontszámot, a problémamegoldást tekintve viszont már Új-Zéland és Svédország végzett az élen.
Lukács Fruzsina, a PIAAC nemzeti projektmenedzsere elmondta, hogy Magyarországon a 16-65 éves korosztályból 6149 emberrel készítettek sikeres interjút. A felmérés a szövegértési, a számolási és az infokommunikációs készségek felmérése mellett vizsgálta a válaszadók képzettségét, korábbi és jelenlegi munkáját is.
Magyarország eredménye nemzetközi összehasonlításban a szövegértési és a problémamegoldó készség vizsgálatában az OECD tagországok átlagos eredményénél alacsonyabb. . Példaként említette, hogy Magyarország felnőtt lakossága szövegértésből 264 pontot ért el, ami 2 ponttal maradt el az OECD országok átlageredményétől. . Ez az eltérés statisztikailag szignifikáns, a problémamegoldó készség esetében az OECD-országok átlagától nem tér el szignifikánsan a magyar eredmény. Ugyanakkor kiemelte, hogy a számolási készségben Magyarország meghaladta az OECD átlagát, ugyanis míg utóbbi 262 pont volt, Magyarország felnőtt lakosságának teljesítménye elérte átlagosan a 272 pontot. Lukács Fruzsina hozzátette, a magyar felnőtt lakosság körében a szövegértési feladatoknál a 25-34 évesek teljesítettek a legjobban, a legalacsonyabb átlagpontszámot az 55-65 évesek szerezték. Érdekességként megjegyezte, hogy míg a számolási készség nem mutatott eltérést nemek szerint, a problémamegoldó készséget igénylő feladatoknál a férfiak felül voltak reprezentálva mind a legjobban teljesítő csoportban, mind azok között, akik nem rendelkeztek megfelelő szintű számítógépes ismeretekkel.
A helyszínen kiadott közlemény szerint a PIAAC az OECD szakmai vezetésével, koordinálásával megvalósuló nagymintás nemzetközi összehasonlító felmérés. Magyarországon a felmérés megvalósítása a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal vezetésével a Pénzügyminisztérium és a Központi Statisztikai Hivatal közreműködésével konzorciumi keretek között zajlott, az ITM szakmai-szakpolitikai támogatásával.
Budapest, 2019. november 15., péntek (MTI)